Bron: HLN
Versleten asfalt, wegverzakkingen, modderpoelen… OGL Londerzeel (Ondernemersgroep Londerzeel) is gefrustreerd over de staat waarin de industriezone Noord er de laatste jaren bij ligt. “Al twee jaar vragen we om iets te doen aan het wegdek en de uitstraling van de bedrijvenzone”, zegt Kris Thys, bestuurslid bij OGL. “Maar op een gedeeltelijke reparatie en nog meer modder na, gebeurde eigenlijk niets.” Burgemeester Moons (LWD) beaamt dat er iets moet gebeuren aan de industriezone.
OGL ziet liever vandaag dan morgen oplossingen. “Ik laat klanten niet meer tot aan de deur komen op het bedrijventerrein, dat is geen zicht”, stelt Thys. Volgens hem laat het onderhoud op de industriezone te wensen over. Het asfalt is versleten en er zijn wegverzakkingen. Daarnaast werden de klinkers en kasseien van de uitwijkstroken verwijderd waardoor er heuse modderpoelen ontstaan. En naast die onderhoudsperikelen is er ook nog is geen degelijk parkeerbeleid.
“De gemeente liet de stenen uit de uitwijkstroken halen om te voorkomen dat er nog geparkeerd werd”, legt Thys uit. “Terecht, want vrachtwagens zwierden zich overal maar op de kant. Maar door geen paaltjes of een degelijk parkeerbeleid in te voeren, parkeren ze nu nog steeds op die plek met grote modderpoelen tot gevolg. Zonder rubberlaarzen raak je zelfs niet aan een brievenbus.” Moons laat weten dat de verdere verfijning van het parkeerbeleid nog een plan in uitvoering is: “De situatie was er gevaarlijk. De vrachtwagens stonden niet enkel op de uitwijkstrook, deels ook op de fietspaden. Vandaar dat we die stroken weghaalden. De linten die geplaatst werden in afwachting van het goede seizoen om de zachte bermen in te zaaien, verdwenen echter snel.” De mobiliteitscel gaat nog samen zitten over hoe ze dit parkeerprobleem kunnen inperken. “We hopen dat de bedrijven daar zelf ook hun chauffeurs sensibiliseren.”
Maar de site kampt ook met een wegverzakking. “Die is wel 40 centimeter diep en zo’n 5 tot 6 meter lang. Ik zag al meerdere wagens de kant inrijden omdat ze zich mispakten aan de verzakking. De herstelling duurt al bijna vier maanden en blijft nu onaangeroerd”, stelt Thys. Burgemeester Moons: “Het eerste deel van de verzakking door het rioleringsprobleem is hersteld aan één rijvak. Echter is het in de winter onmogelijk een toplaag asfalt aan te leggen. Daarom dat de hekken er blijven staan en een aangepaste snelheid gevraagd wordt. De andere kant verzakt inderdaad ook.
Het is wachten opdat de herstelling kan plaatsvinden. We zijn hier wel degelijk mee bezig”, benadrukt de burgemeester.
Samenwerking
“Samen met OGL zaten we aan de tafel om een subsidiedossier in te dienen. Dat gebeurde in november”, gaat Moons verder. “Wij hopen op steun om in de industriezone aan de slag te kunnen, in samenwerking met OGL. Wij zijn het eerste gemeentebestuur dat die zone daar wil aanpakken en willen dat grondig doen. De riolering moet vernieuwd worden, het wegdek moet heringericht worden, er moet aandacht zijn voor duurzame energie en ga maar door. Een project van lange adem. Dat meer vorm zou moeten krijgen richting het einde van de legislatuur. “Wij zullen dan ook budgetten voorzien voor de volgende legislatuur.”
Gezien de OGL al zo lang leeft met de pijnpunten, willen zij liever sneller resultaat zien. “De bladeren van de bomen liggen nog steeds op de fietspaden. Dat maakt het glad en dus gevaarlijk. Wij betalen als bedrijf elk jaar belastingen en vinden dus niet dat de gemeente ons stiefmoederlijk moet behandelen. We schamen ons voor deze verwaarloosde zone terwijl we fier zijn op onze bedrijven. Onlangs investeerden een heel deel van de 80 bedrijven in gezamenlijke identificatie. Duidelijke huisnummers, duidelijke zuilen met de namen van de bedrijven op. Dat zorgt voor duidelijkheid en geeft een betere uitstraling. Maar het is hoog tijd om de rest aan te pakken.”
Auteur: Margo Koekoeckx – Bron: HLN
Gerelateerde content
Verkeersveiligheid industriezone wordt aangepakt: voorrang van rechts verdwijnt en extra markeringen
Bron: HLNHet handhaven van de veiligheid in de industriezone van Londerzeel rondom de Weversstraat is niet altijd eenvoudig. De gemeente laat daarom enkele werken uitvoeren om de veiligheid van zowel gemobiliseerd verkeer als voetgangers en fietsers te optimaliseren....
Ondernemers investeren in 25 hartstarters
Bron: HLNOndernemers Groep Londerzeel (OGL) koopt 25 zogenaamde ‘hartstarters’ via een groepsaankoop. “Ten voordele van onze werknemers, klanten en inwoners”, klinkt het bij de bedrijfsleiders. Elk jaar worden er duizend mensen getroffen door een hartstilstand buiten...
OGL-lid Hydroko wint een Europese award met drinkwateroplossing
Hydroko, een lid van OGL, heeft onlangs internationale erkenning gekregen met het winnen van de gerenommeerde SME Innovation Award van Water Europe. Deze onderscheiding benadrukt hun bijdrage aan een cruciaal en actueel thema: slim waterbeheer. De CEO van Hydroko,...
Lentehappening 2023
Een dag om niet meer te vergeten! Ontzettend dankbaar om iedereen die aanwezig was en iedereen die heeft meegewerkt om van dit event een succes te maken. De aller gezelligste ondernemers van het land wonen - zonder enige twijfel - in Londerzeel. Het aftellen naar een...
Lentehappening OGL 2022
Het was alweer een tijd geleden dat we bij OGL wisten uit te pakken met een sociaal event maar - na een bewogen periode - kwamen we dan eindelijk toe aan een nieuwe editie van onze steeds sfeervolle lentehappening! Het werd een leuke avond voor ondernemers én...